In drie klikken naar de gewenste klant – human sales met social media.

Entrepreneur | Strategic Advisor | Author

In drie klikken naar de gewenste klant – human sales met social media.

De wereld is kleiner dan ooit tevoren. Met een paar klikken kun je de meeste mensen vinden; contact maken was niet eerder zo eenvoudig. Vroeger moest je het hebben van de postbode, toen kwam de email. Tegenwoordig kun je gebruik maken van platformen als LinkedIn en Twitter. Er zijn zelfs tools om het gebruik van tools te optimaliseren; er zijn tools om tools te integreren. Kortom: het wordt ons niet moeilijk gemaakt. 

Goed gebruik van zulke tools kan je helpen met het vinden van de juiste klanten. Ook kunnen ze je helpen bij het onderzoeken van de markt of het vinden van de juiste leveranciers. Met behulp van social media kan jouw product of service eenvoudig stromen naar de plek waar ze het meeste meerwaarde genereert. Heb je voor jezelf scherp wat die meerwaarde precies is, dan houdt niets je tegen. 

Waarom is dit alles belangrijk? Omdat het zogeheten ‘hoop-marketing’ populairder is dan ooit tevoren. Er is een mooi product of een mooie service, en dan wordt er gewacht en gehoopt. Volgens mij was het George Orwell die schreef dat de mens slechter wordt in alles wat ze automatiseert. De wissel geldmachines bij de Vomar bij mij om de hoek zijn hier rinkelende getuigen van. Hoofdrekenen wordt voor ons steeds lastiger. Dingen onthouden wordt lastiger. Wie kan er nog de weg vinden zonder smartphone? Bedenk een geautomatiseerde oplossing, en de menselijke competentie verdwijnt. In sales is dezelfde ontwikkeling gaande. Tools maken lui; bellen is spannend. Dat is een probleem, want verkopen gaat van hart tot hart. Het is een menselijk proces. 

De truc van social is om het als extensie te beschouwen – dat is het immers ook. Technologie is nooit een substituut voor jouw kunnen. Is het dat wel, dan zit je niet op de juiste plek. Goed gebruik van social media brengt je vliegensvlug bij je felbegeerde klant. Het is aan jou om de rest te doen. 

Geen reacties

Je reactie toevoegen